Försäljning

Inledningsvis så har jag mycket tid över nu när jag jobbar heltid med Anhyzer. Detta innebär att jag skulle ha tid att jobba aktivt med att sälja in Bushman till återförsäljare runt om i Norrland.
Jag vet hur det funkar hos många organisationer runt om och att det exempelvis inte går att gå in på en OKmack och försöka sälja in Bushman till en enskild butik.
Då tar jag istället reda på att David Persson i Umeå hanterar inköpen för OK/Q8 i Västerbotten och bokar ett möte med honom.
Detsamma med både små och stora tänkbara återförsäljare.

Distributionsbutik

Nedan följer lite exempel på tjänster och saker jag skulle kunna ordna till er som jag gissar skulle underlätta en hel del i er växande verksamhet.
Jag har gjort denna sida med exempel på allt från fullständig distributionsbutik via nätet till annonsering och väldigt enkel koppling mellan 
de system jag använder mig av. Bland annat Fortnox bokföring och Postnords företagstjänst Pacsoftonline.

Jag tror att stenhårt att ni med ett bra system och bra annonsering ganska enkelt kunna nå nya återförsäljare både i Sverige och Europa.
Givetvis ingår det i detta att jag lär er systemet från A-Ö och ser till att hålla det uppdaterat.

Detta system är direkt översättningsbart till Engelska och i princip alla språk och valutor i världen (förutsatt att man kan språket)
Vilket med bra annonsering gör att ni skulle direkt kunna öppna upp för återförsäljare i hela Europa.

Direkt nedan ser ni ungefär hur er distributionsbutik skulle kunna se ut för kunden.
Produkterna nedan är fullt klickbara ända fram till kassan, De har påhittat pris och antal bara för att kunna ge ett exempel.
Dock är denna version är byggd med min butik som grund så den har min meny och min kassa med. Detta skulle såklart inte finnas med på er sida. 
I så fall skulle jag bygga en ny sida som givetvis handlar bara om Bushman och köp av era produkter / locka fler återförsäljare.

Orderhantering och Rapporter.

Såhär ser ordersidan ut i det såkallade backend.
Ordrarna är kommer sorterade efter nyast först. Lagersaldon justeras automatiskt. När ni ändrar orderstatus till färdigbehandlad dvs när ordern är skickad så förs detta per automatik över till bokföringsprogram som fortnox eller wisma.
Finns även fler kopplingar ifall man använder sig av annat bokföringsprogram, Med många ordrar och mycket hantering går det sammankoppla med Unifaun Online 
som är marknadsledande inom fraktlösningar. Därmed tas automatiska fraktsedlar fram till ordrarna. Kolli ID går direkt till kund via mail. 

Ordrarna följs enkelt upp i rapportsystemet. Där finns all statistik enkelt tillhands. Netto/brutto försäljning efter år, månad, vecka eller eget inställt intervall. Ni ser lätt via Google analytics var besökarna kommer ifrån och vilka sidor de besökt på er sida.

Med Den automatiska kopplingen till exempelvis Fortnox. Skapas automatiskt en kundfaktura utifrån ovanstående ordrar.
Detta gör det väldigt enkelt att bokföra och skicka ut fakturor till kund.
Nedan ser ni exempel på hur det ser ut i Fortnox.

Detta är en screenshot från insidan av en order i butikssystemet. Här finns kundadress, betalsätt, köpta produkter och antal. Allt man behöver veta om den specifika ordern för att kunna skriva ut fraktsedel och färdigbehandla ordern.

Såhär ser en exempelrapport ut. Denna är inställd på ”hittills denna månad” och innehållet i bilden talar för sig själv. Rapporten ger allt man behöver för att ha koll på intäkterna.

Såhär ser det ut i Fortnox fakturan.
Produktspecifikation, A-pris, Momsspec, kundadress och totalpris.
Bara bokföra och skicka fakturan.

Annonsering och Sociala medier.

Vad jag kan se har ni ingen betald marknadsföring idag utan försöker nå ut via att tagga butiker och potentiella återförsäljare i inlägg på instagram och facebook. 
Av antalet likes och kommentarer drar jag tyvärr slutsatsen att detta inte ett speciellt framgångsrikt tillvägagångssätt.
Samt att de flesta stora kedjor och butiker har pr firmor som sköter deras sociala mediekonton. Dvs att genom att tagga 
exempelvis @intersport i ett inlägg så når ni någon person på en PR byrå som inte har något att göra med inköp eller ens jobbar på Intersport.

Med rätt typ av annonsering skulle ni kunna långt långt fler återförsäljare och få ut produkten både i Sverige och Europa.
Det går nämligen enkelt att ställa in vilka länder, städer, demografier, kön, åldrar, intressen man vill visa annonsen för.

I ert fall som sökande efter återförsäljare skulle man peka annonsering rakt mot potentiella återförsäljare. 
Genom att ställa in att Annonserna visas för Entreprenörer, företagare, och personal inom de valda fälten.
Spontant tänker jag Fiskebutiker, Sporthandel, Butiker som Jula, Jaktia med flera.

 

Det är enbart via min annonsering på Facebook, Instagram och Google som jag sålt 283 Bushman Pumpspray på 14 dagar.

Som ni ser i bilden nedan har min betalda annons 97 likes, 37 kommentarer och 19 delningar. Vilket är ett otroligt genomslag för 10$ i budget per dag.

Går man djupare in i rapportsystemet för Facebook och Instagram så ser man exakt hur det går för annonsen i helhet. Desto mer pengar man spenderar på annonsen desto fler når man.

Kikar man sedan på Google Adwords och resultaten därifrån så kan man se exakt vilka sökord som lett till sidan och hur ofta sidan har exponerats för personer som sökt efter ett angivet sökord.

Slutsats

Bushman är så otroligt bra. Den slår alla myggmedel på svenska marknaden med hästlängder och har potential att ersätta de stora aktörerna som mygga och djungelolja som det populäraste myggmedlet i Sverige och Europa.

Jag öppnar snart upp Anhyzer.eu och Anhyzer.fi med möjlighet att sälja Bushman till hela Europa.
Med bra Annonsering i Europa finns det inget stopp för hur mycket Bushman det går att sälja.

Jag upplever att det finns vissa problem med hur orders hanteras idag och ser också hur ni redan begår misstag jag redan gjort.

Kolli ID bör alltid enligt mig gå direkt till kund så fort varan är skickad eller till och med innan via automatisk fraktsedelhantering i Unifaunonline / Pacsoftonline.
För er skull i tillväxten borde ni skaffa ett system och websida/shop där ni enkelt och effektivt kan hantera ordrar och automatisera hanteringen av dem.
Forskning bör göras på nätet innan man beblandar sig med Websitetjänster som exempelvis one.com (kostade mig 15 000kr att byta till en bra och pålitlig tjänst)
finns väldigt många dåliga på marknaden som i princip bara förmedlar tjänsten och hemsidan kan bli långsam pga av den egentligen ligger i en annan region.
Min one.com sida låg efter mycket forskning i Texas USA och bolaget i Texas debiterade mig 143kr/mån utöver One.coms avgifter.
Instagram, Facebook och Google är extremt bra men behöver mycket jobb och kunskap för att lyckas. Deras system är svåra (speciellt Google) men att få bra ranking på en google sökning är extremt betydelsefullt för försäljningen.

Min statistik och ranking på Google sökningar är otroligt bra. Av de som söker efter Bushman Myggmedel så ser 76% av dessa Min sida först.

Att köpa allt detta av en webbyrå skulle kosta ca 90 000kr ex moms och då utan Annonseringen som hos webbyråerna inte har något spenderingstak.
Att jobba fram en deal med mig är bra mycket billigare.
Jag tror stenhårt på Bushman och gör detta för att skapa en bra plattform för er att nå fler återförsäljare och givetvis för att vara med på framgångståget när det sätter fart.

Jag bokar gärna in ett möte med er. Exempelvis nu när David är i Sverige och berättar mer om vad jag skulle kunna göra för er.
Hör av er!

Isac Lundkvist
Isac@anhyzer.se
073-7562803  

0
Kundvagn